riv de nya husen och bygg gamla

Jahapp. Nu ska även trähuset vid Thulehuset i Umeå rivas alt. flyttas för projektet Staden mellan Broarna.
Skämmes tamefan. Den enda Umeå består av nu är stora betongblock till arkitektur, grått, oinspirerande, själ-löst och kulturfattigt. Jag kan nästan sträcka mig till att säga att jag tycker Umeås kärna numera är fult.
Det är skandalöst att de gamla trähusen inte skötts bättre, när de är de enda vi har kvar efter branden 1888. Och de som ändå finns kvar, ja nu ska de bort.

Många frågar mig varför jag inte vill bo i Umeå. Anledningarna är många, och en av dem är faktiskt att Umeå blivit... kallt? Människorna är underbara, finns väldigt många kreativa och alternativa människor där, men jag vill inte bo i en stad som ger absolut ingenting, arkitekturmässigt.

1991 revs den gamla biografen Odéon för att 15-våningshuset Plaza skulle byggas. Bygget blev omdebatterat i hela Sverige, och 9000 Umeåbor skrev på en protestlista mot bygget. 20 år senare står hotellet där och förpestar hela stadssiluetten.

jag skyller även på Domus-hysterin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0